Interview met de maker van 7 Rounds
Thomas Balk, een 28-jarige inwoner van Alkmaar, werkte fulltime in de horeca toen de lockdown toesloeg en hij begon met het uitwerken van ideeën voor een nieuw kaartspel genaamd "7 Rounds". Hij was geïnspireerd door populaire kaartspellen zoals Beverbende, Uno en Red Seven en wilde een spel creëren dat geschikt was voor een breed publiek.
Het ontstaan van 7 Rounds
Thomas had oorspronkelijk wilde ideeën om zelf een ontwerp te maken voor zijn spel door poppetjes op de kaarten te plaatsen. Hij dacht dat als zijn spel populair zou worden, hij van deze poppetjes NFT's kon maken. Maar toen hij begon met het tekenen van de poppetjes, was hij niet tevreden met het resultaat en besloot hij dat hij niet goed genoeg was in dit aspect van spelontwerp. Daarom liet hij het ontwerp even rusten.
In plaats daarvan wilde Thomas dat zijn spel net als Beverbende gemakkelijk mee te nemen was en weinig ruimte op tafel zou innemen. Hij besloot dat het doel van het spel was om zoveel mogelijk punten te verzamelen en bedacht extra effecten voor elke kaart om het spel interessanter te maken. Nadat hij zijn nieuwe ideeën had getest met vrienden en collega's, nam hij contact op met verschillende uitgevers, waaronder White Goblin Games. Na het indienen van een prototype kreeg Thomas te horen dat ze het spel graag wilden uitbrengen.
Op 13 februari van dit jaar werd "7 Rounds" uitgegeven en Thomas werd uitgenodigd om het spel te presenteren op de Spellenbeurs Alkmaar en de Speel & Sale van White Goblin Games. Hij was erg blij met de positieve feedback die hij ontving. Ook voelde hij trots om zijn spel in de schappen van De Spellentoren te zien liggen. Volgens Thomas was de grootste uitdaging het stroomlijnen van zijn ideeën tot het huidige spelontwerp. Het maken van keuzes was het moeilijkst, en hij moest ervoor zorgen dat het spel logisch was en niet saai werd.
Over het spel
7 Rounds is een spel voor 2 tot 4 personen dat in ongeveer 15 minuten kan worden afgerond. Het spel kan echter ook met meerdere spelers worden gespeeld, maar dan duurt het iets langer en moet het deck vaker worden geschud. Voor eindeloos spelplezier kunnen twee spellen van 7 Rounds worden samengevoegd. Het formaat van het spel is compact en vereist weinig ruimte op de tafel. Er zijn twee verschillende verpakkingen beschikbaar, waarvan er één gemaakt is van steviger karton in het formaat van het spel Quixx. De Tuckbox editie heeft dezelfde afmetingen als het kaartspel zelf, kleiner dan de andere versie maar is iets dikker.
Vanwege de hoge geluksfactor is 7 Rounds een leuk spel voor kinderen, omdat ze een goede kans hebben om te winnen. Het is een goede keuze voor mensen die op zoek zijn naar een niet al te ingewikkeld spel om met vrienden en familie te spelen. Het spel speelt gemakkelijk weg en vereist niet veel nadenken. Het is ideaal voor tijdens wintersport, camping, strand of in een restaurant voordat het eten wordt geserveerd.
De regels van 7 Rounds zijn uniek en er is geen ander spel dat hierop lijkt. In de laatste ronde kan alles nog veranderen vanwege de hoge geluksfactor. Het is prettig dat je weet wanneer het einde nadert, want je hebt zeven rondes en dan is het afgelopen. Het spel kan ook worden gebruikt voor een hele avond speelplezier. Na elke ronde noteer je het aantal punten en ga je door met het volgende "potje". Aan het einde van de avond heeft degene met de meeste punten gewonnen. Als je in de laatste ronde pech hebt, wil je misschien een revanche. 7 Rounds is een kort spel waarvan je precies weet wanneer het eindigt.
Zijn er specifieke strategieën of tactieken die spelers kunnen gebruiken om het spel te winnen?
Thomas; "Op Spellenbeurs Alkmaar waren er enkele problemen met kaart 6, omdat de regels voor sommige mensen niet helemaal duidelijk waren. Deze kaart is bedoeld als beschermkaart die je tijdens de beurt van een ander kunt spelen. Als strategie zou ik aanraden om jezelf niet in de eerste 4 of misschien zelfs 5 beurten te beschermen met de kaart 6, omdat er in deze beurten nog veel kan gebeuren en het dan zonde is om de kaart te gebruiken. De laatste twee rondes zijn daarentegen het belangrijkst, vooral in een spel van 7 rondes, en daar kun je het verschil maken met je kaart 6."
Toekomstplannen
"Ondanks dat ik wel wat ideeën heb over verschillende uitbreidingen voor 7 Rounds, overweeg ik ook om andere spellen te ontwikkelen en uit te brengen via White Goblin Games. Zij zijn gewoonweg super prettig om mee samen te werken. Op de Spellenbeurs heb ik ook gesproken met de directeur van White Goblin Games en hij staat zeer open voor nieuwe spelideeën. Ik denk dat ik eerder een nieuw spel aan hen wil presenteren dan een variatie op 7 Rounds. We zullen zien", vertelt Thomas.
Ook een spel ontwerpen?
Thomas; "Als advies aan andere spelontwikkelaars zou ik adviseren om eerst goed te bedenken voor welke doelgroep je het spel wilt maken. Op die manier vallen er veel keuzes af en dat scheelt. De eerste stap is om na te denken over welke spellen je zelf leuk vindt en van daaruit te werken. Wees kritisch en bekijk of jouw idee niet te veel lijkt op andere spellen. De tweede stap is om het spel veel uit te testen. Pas tijdens het spelen kom je erachter wat wel en niet werkt in jouw spel. Als laatste is het belangrijk om na het ontwikkelen een goede uitgever te vinden, zoals White Goblin Games, die jouw spel wil uitbrengen en waarmee je goed kunt samenwerken. Als je zelf goed bent in vormgeving, kun je natuurlijk dat deel ook zelf uitvoeren, maar dat was voor mij niet weggelegd."


