Interview met de Makers van PizzaChef: Tyron en Vivienne
PizzaChef, een bordspel dat draait om het bezorgen van pizza's en het verdienen van fooi, is een creatie van Tyron en Vivienne, een echtpaar uit Alkmaar. In een recent interview deelden ze hun inspiratie achter het maken van het spel, de uitdagingen die ze zijn tegengekomen en hoe ze deze hebben overwonnen, en voor welke doelgroep het spel het meest geschikt is.
Het ontstaan van Pizzachef
Het idee voor PizzaChef kwam voort uit de liefde van Tyron en Vivienne voor bordspellen en de behoefte aan interactie met vrienden, vooral tijdens de lockdown. Het begon allemaal met het idee om het spel Barricade online te maken, maar uiteindelijk werd het een heel ander concept. Tyron, werkzaam als klantadviseur, en Vivienne, voorheen werkzaam in de zorg, stonden voor dezelfde uitdaging als iedereen tijdens de coronalockdowns: beperkte mogelijkheden om iets leuks buitenshuis te doen. Maar zij lieten zich niet uit het veld slaan. Ze bedachten een briljant concept waar ze vol enthousiasme over konden brainstormen. En voilà, Pizzachef was geboren!
Vivienne begon al snel met het tekenen van de illustraties voor het spel en de ontwikkeling van PizzaChef werd steeds duidelijker. Tyron vond het geweldig dat Vivienne dit deed, omdat het het spel tot leven bracht en het tastbaarder maakte. Het spel evolueerde van een soort rummikup met kaartjes naar een spel met ingrediënten en verschillende keukens. Uiteindelijk kozen ze voor de Italiaanse keuken vanwege de gezellige sfeer, de mooie huizen en de authentieke jaren 60 en 70 stijl. Het werd een pizzathema, waarbij spelers verschillende toppings kunnen gebruiken om hun pizza's samen te stellen.
Uitdagingen
Het maken van PizzaChef was niet zonder uitdagingen. Tyron en Vivienne benadrukken dat het belangrijk is om in het concept te blijven geloven, zelfs als het spel tijdens het testen misschien saai lijkt. Het maken van de spelregels was ook een uitdaging, omdat ze wilden dat het spel voor iedereen begrijpelijk zou zijn ook zonder hun persoonlijke uitleg. Gelukkig is een van hun kennissen een schrijfster en hielp zij maar al te graag mee met het verfijnen van de tekst op de kaarten.
Het ontwerpen, testen en produceren van PizzaChef heeft ongeveer een jaar in beslag genomen. Tyron merkte op dat ze vorig jaar tijdens de Spellenbeurs Alkmaar nog niets op papier hadden, maar dat het daarna snel is gegaan. Het was een intensief proces waarbij ze het spel steeds hebben verbeterd en het spel gemaakt hebben tot het nu is. PizzaChef is ontworpen om spelers van verschillende niveaus aan te spreken en biedt genoeg uitdagingen en strategische mogelijkheden om zowel beginners als ervaren bordspelers te boeien.
Zijn er specifieke strategieën of tactieken die spelers kunnen gebruiken om het spel te winnen?
Tyron benadrukt het belang van de Pizza Fantasia kaart, die spelers in staat stelt om verschillende missies te combineren door de toppings van de pizza aan te passen. Vivienne voegt eraan toe dat spelers ook goed moeten opletten wat hun tegenstanders doen om strategische beslissingen te nemen en het spel te winnen.
De twee ontwerpers delen ook feedback die ze hebben ontvangen van spelers, zoals het spelen van chef kaarten buiten de eigen beurt om het spel interessanter te maken. Dit was 1 van de goede suggesties die hun goede vriendin, Lisanne, gaf. Ze verwijzen naar een suggestie van Zack van Amsterdam Boardgame Design om meer fooi te geven bij de eerste pizzabezorging en steeds minder bij de volgende pizza's, wat zorgt voor meer strategie en mogelijkheden in het spel.
Als het gaat om verlies, geven Vivienne en Tyron toe dat ze beiden fanatiek zijn en regelmatig om een re-match vragen, vooral als ze bijna hadden gewonnen. Desondanks genieten ze van de competitie en het spelen van het spel.
Toekomstplannen
Gevraagd naar toekomstige plannen, hebben Vivienne en Tyron nog geen concrete uitbreidingen of aanpassingen gepland, maar ze overwegen wel om extra chefkaarten of missiekaarten uit te brengen. Vivienne heeft ook het idee geopperd om een junior-editie van het spel uit te brengen voor jongere kinderen, waarbij hun zoon Benyah betrokken zal worden bij het nieuwe spelidee.
Ook een spel ontwerpen?
Voor aspirant-bordspelontwerpers geven Vivienne en Tyron advies om lid te worden van Discord, Amsterdam Boardgame Design, om waardevolle informatie te delen en contacten te leggen. Ze benadrukken ook het belang van playtesten met zowel bekende als onbekende mensen om feedback te verzamelen en kritisch naar het eigen spel te kijken.
Al met al delen Vivienne en Tyron hun enthousiasme en ervaringen als bordspelontwerpers, met waardevolle feedback van spelers en plannen voor de toekomst. Ze moedigen anderen aan om door te zetten en te blijven geloven in hun eigen spelideeën.